2025-02-20 07:30 CET

Bokslutskommuniké 2024

I fokus

Nettoomsättning

157,0 MSEK

(149,3)

Rörelseresultatet (EBIT)

13,7 MSEK

(13,7)

Resultat per aktie

0,13 SEK

(0,34)

Nya kontrakt ger bra grund för fortsatt tillväxt.

Fjärde kvartalet

  • Koncernens nettoomsättning ökade med 5,1 procent till 157,0 MSEK (149,3).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 13,7 MSEK (13,7).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,13 SEK (0,34).

Helår 2024, Januari-December

  • Koncernens nettoomsättning ökade med 12,6 procent till 635,3 MSEK (564,2).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 66,3 MSEK (70,3).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 1,26 SEK (1,83).
  • Styrelsen kommer att föreslå årsstämman att besluta om en utdelning om 0,70 SEK (0,70) per aktie för verksamhetsåret 2024.

Railcare har klassificerat om vissa hyreskontrakt av lok från nyttjande av kapacitet till leasing. Detta får en positiv effekt på rörelseresultat (EBIT) men också en högre finansieringskostnad. I balansräkningen har tillgångar och skulder ökat väsentligt. Jämförelseperioder har räknats om enligt den nya anpassningen och samtlig finansiell information som lämnas i rapporten är enligt nya principer. 

Väsentliga händelser fjärde kvartalet

  • Railcare tecknar femårigt avtal med LKAB Malmtrafik.
  • Johan Elveros har utsetts till ny CFO på Railcare Group AB. Han tillträdde sin roll, samt anslöt till koncernledningen i januari 2025.

Väsentliga händelser efter fjärde kvartalet

  • Railcare har tecknat ett snöröjningskontrakt med Trafikverket, till ett totalt värde av 355 MSEK.

 

VD-kommentar

Nettoomsättningen för det fjärde kvartalet uppgick till 157,0 MSEK (149,3) och rörelseresultatet uppgick till 13,7 MSEK (13,7). Det motsvarar en rörelsemarginal på 8,8 procent.

– Vi levererar på nytt ett stabilt kvartal med fortsatt tillväxt. Den något lägre marginalen är en följd av att vi nu anpassar och utökar organisationen för att möjliggöra fortsatt tillväxt. De nya och långa kontrakten avseende beredskapsuppdrag med röjningslok för Trafikverket påbörjas successivt under det kommande året. Till detta har vi tecknat ett långt avtal med LKAB för rågodstransporter och ett nytt kontrakt för snöröjning med Trafikverket som även dessa inleds under 2025. Samtliga dessa kontrakt bidrar till långsiktighet och en bra grund för fortsatt tillväxt.

För entreprenadverksamheten har underhållsarbeten kunnat pågå längre in på kvartalet tack vare en mild inledning på vintern. Parallellt med detta har snökontraktet påbörjats vilket innebär att snöröjning utförs med både snöplogar och snösmältarmaskiner på, av Trafikverket, utvalda platser i Sverige.

Även om väderförhållandena för lining-verksamheten har varit fördelaktiga så har volymen varit lägre än föregående år. Det beror på en kombination av lägre efterfrågan från kund samt osäkerhet att planera in arbetet i slutet av året eftersom lining-arbeten inte kan utföras vid lägre temperaturer. Verksamheten i Storbritannien har fortsatt låga volymer och utsikterna för den sjunde kontrollperioden är osäkra. Vårt kortsiktiga fokus är kostnadsreduceringar och förändrad organisation.

Inom transportverksamheten har Railcare framgångsrikt transporterat bort större delen av det lager järnmalmskoncentrat som Kaunis Iron lagrat på terminalen i Pitkäjärvi till följd av förra vinterns stillestånd på Malmbanan. Genom att öka kapaciteten till tre tågomlopp per dygn till Narviks hamn, jämfört med de ordinarie två, har lagret gradvis minskats till normala nivåer.

I mitten av oktober tecknades ett femårigt avtal med LKAB Malmtrafik för fortsatta rågodstransporter, som gäller perioden 2025 till 2029, med option på ytterligare tre år. Detta är ett kvitto på att vår leveranssäkerhet prioriteras av kunder där logistikkedjan är av avgörande betydelse för lönsamheten.

Vi fortsätter vår tillväxtresa genom att anpassa och förbereda verksamheten för de ytterligare kliv som ska tas. Vi har bland annat rekryterat personal för det nya uppdraget med röjningslok i transportverksamheten, men vi stärker och utökar nu även ledningsfunktioner för att vara rätt rustade för framtiden.

Nytt långt avtal för snöröjning
I slutet av januari tecknade vi ett nytt avtal med Trafikverket för snöröjning. Avtalet gäller under en sexårsperiod, vilket inkluderar två optionsår, och det totala värdet uppgår till drygt 350 MSEK. Uppdraget inleds i oktober 2025. Snökontraktet är väldigt viktigt för att ha beläggning även under vinterhalvåret. Det är också en förutsättning för att entreprenadverksamheten ska vara lönsam hela året. Att vi nu tilldelats ett långt kontrakt tydliggör att Trafikverket ser ett fortsatt starkt behov av våra egenutvecklade snösmältare och snöplogar.

Nya orter för röjningslok påbörjas
I januari 2025 inleds beredskapsuppdrag på två nya orter, och i maj 2025 tillkommer ytterligare två orter, vilket kommer att innebära ökade volymer inom transportverksamheten i takt med att dessa orter startas upp. Under 2025 kommer omsättningen att öka med 40 MSEK relaterat till dessa uppdrag och när alla nya uppdrag är igång från 2026 uppgår den årliga omsättningsökningen till 80 MSEK. Leverans av de nya EffiShunter-loken pågår och vid årsskiftet hade de fem första loken levererats.

Utreder framtida satsningar för Lokverkstaden
Lokverkstaden har haft en stark tillväxt de senaste åren. Vi ser en fortsatt ökad efterfrågan på lokverkstadens tjänster mot bakgrund av den omställning som sker i branschen och installation av det nya signalsystemet ERTMS. I ett led att se över möjligheterna för en långsiktig utveckling av verksamheten har Railcare ingått avtal om att förvärva det bolag som äger fastigheten där verkstaden håller till. Arbetet pågår med att analysera behovet och omfattningen av framtida investeringar i lokverkstaden. Det pågår för närvarande ett arbete att ta fram en detaljplan och det arbetet beräknas pågå under hela 2025.

Starkt rustade för att driva vision och strategi
Railcare har en ny koncernledning från och med början av 2025. Där kommer CFO Johan Elveros, säkerhetschef Hans Flodmark, HR-ansvariga Sofie Strömberg, samt Hanna Hedlund som IR-kommunikations- och hållbarhetsansvarig att ingå. VD och affärsområdesansvariga ingår sedan tidigare. Tillsammans med alla våra fantastiska medarbetare står Railcare väl rustade för att driva både vision och strategi framåt, med målet att nå våra mål för 2027.

Mattias Remahl
vd och koncernchef

Nyckeltal

Koncernen, MSEK okt-dec 2024 okt-dec 2023 helår 2024 helår 2023
Nettoomsättning 157,0 149,3 635,3 564,2
Rörelseresultat (EBIT) 13,7 13,7 66,3 70,3
Rörelsemarginal, % 8,8 9,2 10,4 12,5
Periodens resultat 3,1 8,3 30,4 44,1
Soliditet, % 27,4 30,5 27,4 30,5
Resultat per aktie, före och efter utspädning, SEK 0,13 0,34 1,26 1,83

Kontakt