16.08.2021

- Elektrifieringen har bara börjat, säger Emad Zand, President Systems på Northvolt

Precis nu etableras Europas största batterifabrik i Skellefteå i norra Sverige. Northvolt har säkrat en finansiering på 3,5 miljarder dollar och har idag 1 300 anställda, varav ett hundratal i Skellefteå. Emad Zand var en av de första som klev in projektet. För Railcare delar han med sig av sina visionära perspektiv och Northvolts roll i elektrifieringen.

Emad växte upp i Linköping med föräldrar som kom från Iran. Han beskrivs som driven, samhällsengagerad och företagsam.

Som familj fick vi göra en klassresa i Sverige. Från föräldrarnas studiebidrag, till att mamma blev entreprenör och till att jag själv hamnade på handelshögskolan. Jag fick tydligt se att ju högre upp man kommer i samhället desto större möjlighet har vi att förbättra men också försämra livet för andra människor, berättar Emad Zand.

Ung och driven

2015 sålde Emad ett av sina bolag. Han letade efter ett nytt bolag att investera i och kom i kontakt med Northvolt och grundaren Peter Carlsson efter att ha läst om bolaget.

Peter beskrev Northvolt vision och vilken påverkan det skulle få i både klimat och samhällsomställning. Jag lockades av den höga ambitionsnivån och kulturen, där Peter lät unga drivna människor få kliva fram.

Idag har Emad titeln President Systems på Northvolt och är tvåbarnspappa. Han mediterar och tränar kampsport regelbundet och reflekterar över att hans resdagar minskat avsevärt. Både med anledning av pandemin, men framför allt för att medarbetarna blivit fler och yngre talanger kan ta plats.

Cirkulärt uppdrag

Northvolts vision är att möjliggöra framtidens energisystem. Emad beskriver det så här:

Vi ser vårt uppdrag som cirkulärt. Från kravbilden mot gruvorna, sedan att ta in rena metaller hela vägen till batteriet, med en definierad datamodell. Därefter följa våra batterier ut till kunderna med spårbarhet, så att de kan komma tillbaka för återvinning. När den cirkeln är sluten är affärsmodellen komplett. Därefter handlar det om skala upp för att nå fler människor i världen.

Idag har Northvolts engagemang utmynnat i en forskningsanläggning i Västerås. I Skellefteå har batterifabriken utökats med en återvinningsfabrik och fler fabriker etableras även i Tyskland och Polen. Delar gör Northvolt i egen regi och andra i partnerskap med andra.

Det andra benet i Northvolts affärsmodell är att säkerställa batterisystem, som andra kan använda för att påskynda elektrifieringen. Exempelvis samarbetet med Epiroc som resulterat i batterilösningar för gruvmaskiner och järnvägsmaskiner, som i Railcares senaste innovation, underhållsmaskinen Multi Purpose Viechle.

Den viktigaste länken just nu är ett grönt, billigt och etiskt batteri. Först ut är bilarna, sen kommer lätt och tung lastbil, gruv- och järnvägsmaskiner, tunga industriapplikationer och även korta distanser i det marina. Därför är samarbeten av det här slaget oerhört viktiga för oss, berättar Emad.

När vi ber Emad att visionera kring ett fossilfritt samhälle så målar han upp denna bild.

I ett fossilfritt Europa, kommer stora delar av energin från vind-, vatten- och sol. Avancerade industrier producerar högprestandamaterial som batterier, elmotorer, styrsystem och mjukvaror för att optimera eldrift. Vi ser parkeringsplatser med el laddare, solenergi på de flesta byggnader och medlemskap i bilpooler. Det är ett resursslöseri att vi idag använder så mycket material och råvara till att bygga bilar som har en ägare och som ofta står stilla. Jag hoppas och tror att det vi tillverkar i framtiden kommer att användas och delas av flera.

Visionen kring ett fossilfritt samhälle

Vad kommer då detta att innebära för Sverige som land? Här betonar Emad vår tillgång och kompetens kring grön el med också mjukvara, serverhallar och tjänster på nätet.

– I världen idag finns både råmaterial och pengar. Det vi har minst av i det här området är kompetens. Om vi kan attrahera 1 300 personer från 70 olika länder så är det inte bara ett positivt betyg för Northvolt som bolag, utan för Sverige som land. Det ger oss ett kompetensförsprång på området.

Detta är en artikel från Railcarenytt, maj 2021.
För att läsa tidningen i sin helhet klicka här >>

Bilder