01.09.2021

Innovationer genom tiderna

Här ger vi dig som läsare en liten inblick i Railcares innovationer genom tiderna. Från Railvacs vacuumteknik 1992 till dagens senaste innovation, den batteridrivna MPV:n.

1992 – Railvac

Grundarna till Railcare, Ulf Marklund och Leif Dahlqvist, tar vacuumtekniken från sugbilar och anpassar den till järnvägen. Det blir startskottet för företaget och att gräva med hjälp av vacuum har visat sig fördelaktigt på många områden på järnvägen.

2002 – Relining

Railcare skalade upp den redan existerande metoden att infodra ett befintligt rör med en flexibel glasfiberstrumpa som sedan härdas med UV-ljus. Det förenklade metoden att renovera trummor under järnvägen utan att störa tågtrafiken.

2011 – Innovativ snöröjning

Varför transportera bort snö när man kan smälta den? Att smälta snö är inte unikt i sig, men att utveckla en maskin som effektivt kan göra det på järnvägen var ett genombrott. Snöröjningskontraktet med Trafikverket gav också möjligheten att ta fram fler innovativa metoder för snöröjning, till exempel den flexibla snöplogen SR 200.

2015 – Ballast Feeder System

När man har en Railvac som effektivt gräver upp ballast, utvecklade Railcare en kompletterande maskin för återfyllnad. Med Ballast Feeder System skapades ett industrikoncept med hög effektivitet, pålitlighet och säkerhet.

2020 – Multi Purpose Vehicle

Elektrifieringen går framåt i många delar i samhället. Railcare tog sig an utmaningen att växla upp batteritekniken för industrimaskiner, till att klara av de egna järnvägsmaskinerna. Resultatet blev MPV, Multi Purpose Vehicle, den största batterdrivna underhållsmaskinen på järnvägen.

>> Första MPV projektet är igång

Detta är en artikel från 2021 års Railcarenytt.
För att läsa tidningen i sin helhet klicka här >>